Bojana Timotijević | 16. April 2015. |

Makrobiotička ishrana

Makrobiotička ishrana se sastoji od 50% integralnih žitarica, 25% sezonskog povrća (sveže), 10% proteina, 5% algi (morsko povrće), 5% čorbi i 5% voća, orašastih plodova i semenki.

Kod makrobiotičke ishrane je bitno uspostaviti ravnotežu u ukusima (slatko, slano, kiselo, ljuto...). To se postiže tako što se vodi računa da unos voća (slatki ukus) bude u ravnoteži sa unosom slanih namirnica, što je najčešće morsko povrće; tako treba izbalansirati i unos kiselog (kratko ukišeljeno povrće) sa unosom ljutih namirnica u organizam – slačica, đumbir... Supe i čorbe, kao obavezan obrok u svakodnevnoj ishrani, predstavljaju veoma bitan izvor vitamina potrebnih za naš organizam. Ovaj obrok treba da obuhvati sve ono što niste uneli tog dana u organizam, a potrebno Vam je da biste uspostavili traženu ravnotežu u ukusima. Zavisno od toga, čorbu ili supu spremate sa povrćem, dodajući potrebne začine da bi se dobio željeni ukus – kiseo, sladak, ljut ili slan. Bitno je napomenuti da je preporučljivo hranu soliti morskom solju, a za salate koristiti maslinovo ulje.


Preporuka načina ishrane za dijabetičare

Dijabetes je veoma ozbiljna bolest današnjice. Pored naslednog faktora, dijabetes je i bolest koja nastaje kod ljudi nezavisno od životne dobi. Teško je izlečiva, najčešće neizlečiva bolest, i dosta je povezana sa načinom života i ishrane, kao i sa stresovima koje proživljavamo svakodnevno. Jedino preostaje da se tretira, tj. da se drži pod kontrolom lekovima i redovnim dozama insulina. Lekovi i insulin neće biti delotvorni ukoliko se loše navike u ishrani ne iskorene.

Obavezno kod dijabetesa je jesti često i po malo. Minimum 6 obroka dnevno je nešto što je obavezno kod ove bolesti. Pored toga što se odredi satnica po kojoj se određene namirnice unose u organizam, veoma je bitno da se unosi dosta tečnosti: 2l-3l vode, sveže ceđenih sokova ili pravilno pripremljnih čajeva dnevno.

Obzirom da se preporučuju obroci na 2-3 sata, posle doručka i ručka, obavezan je unos svežeg voća u organizam, što predstavlja obrok, tj. užinu.

Hleb je obavezan uz svaki obrok (uz užinu ne), kako bi tokom celog dana bili siti. Hleb koji se koristi obavezno je da je integralan, preporučljivo je da se napravi domaći hleb od ražanog ili pšeničnog integralnog brašna, ili njihove kombinacije. Takođe, male količine heljdinog brašna kao dodadak nekom drugom brašnu je preporučljivo. Preporučljiva dnevna količina hleba je oko 300 gr, podeljeno na 4 obroka.

Za doručak se obično preporučuje uz hleb nemasni jogurt – do 2% masnoće, neki suhomesnati proizvod (domaće suvo meso , čajna ili neka druga sušena kobasica - preporučljiva je govedina)... Tvrdi punomasni sir je dozvoljen u malim količinama, oko 40gr dnevno, pavlaka ili namazi takvog tipa su dozvoljeni samo kao tanak namaz na parčetu hleba. Pored ovakvih kombinacija za doručak je takođe preporučljiv jogurt sa ovsenim, ili nekim drugim mekinjama.

Međuobrok – obrok između užine i ručka, može obuhvatati hleb, neki mlečni proizvod (ne mleko), jogurt, svežu salatu... Ručak podrazumeva kuvano jelo, ne preporučuje se ništa prženo, ništa pohovano, iskljušuvo pečena ili barena hrana. Pored glavnog jela, preporučljiva je supa ili čorba, parče hleba i obavezno salata. Ne praviti teške i masne zaprške za jela. Večera je ista kao i ručak, osim supe ili čorbe.

Bitno je napomenuti da se mogu koristiti testenine u obrocima, isključivo integralne, i da se uz njih ne preporučuje korišćenje hleba. Korišćenje ulja svesti na minimum – oko 6 kašika dnevno. Ne preporučuje se da se ulje termički obrađuje, već da se koristi samo u salatama, hladno, ili da se na kraju pripreme određenog jela doda, kada se jelo skloni sa vatre, zbog poboljšanja ukusa. Maslinovo ulje je bolje koristiti nego suncokretovo, svinjska mast je zabranjena. Meso koje koristite treba odvojiti od masnih delova i pripremati ga u sopstvenoj masnoći i soku. Svinjsko i ovčje meso je manje preporučljivo, teletina je dosta posnija i zdravija...

Jaje je veoma masna hrana zbog žumanca. Preporučljivo je pola barenog jajeta u obroku, ne više od dva nedeljno. Ajvar, kao naša veoma ukusna salata, se tretira kao maslac – zbog načina pripreme, i dozvoljena količina ove salate je tanki namaz na parčetu hleba, ili jedna kašičica. Od voća, banane nisu preporučljive za redovnu upotrebu... to su više neki citrusi, jabuke... Kod povrća treba izbegavati krompir, jer je pun skroba, i treba voditi računa o kombinaciji povrća.